ΚΑΘΗΚΟΝ, ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ, ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

Είναι μια αληθινή ιστορία που θα μπορούσε να είναι ένα διήγημα. O πρωταγωνιστής από εκείνους τους απόκληρους, η μοίρα του, η ζωή του, οι επιλογές του, και η κοινωνία η άδικη, τον έριξαν στην ανέχεια και από εκεί οδηγήθηκε στην παρανομία. Άρχισε να κάνει διαρρήξεις για να ζήσει. Πιθανόν να έμπλεξε και με ναρκωτικά, ώστε οι διαρρήξεις έγιναν ο μόνος τρόπος να εξασφαλίσει τη δόση. Εντόπισε τον στόχο. Στο διαμέρισμα έμενε ένας γέρος, φαινόταν ματσωμένος, ήταν μόνος, δεν δεχόταν επισκέ-ψεις. Σχεδίασε τον τρόπο που θα μπει, έκανε κάποιες πρόβες. Όταν δόθηκε η ευκαιρία σάλταρε στην πολυκα-τοικία, σκοτάδι απόλυτο, ησυχία απόλυτη. Επιτήδειος και αποφασισμένος δεν έχασε καιρό, ούτε κα-μιά τύψη τον βασάνιζε. Αναρριχήθηκε από τους σωλήνες του φωταγωγού, άνοιξε το παράθυρο και γλίστρησε μέσα στο διαμέρισμα. Εκεί δεν ακουγόταν τίποτα. Νεκρική σιγή. Στην κυριολεξία. Και εκεί στη δέσμη του φωτός που έριξε ο φακός φάνηκε ο γέροντας πεσμένος στο έδαφος νεκρός από ώρες. Aιφνιδιασμένος ο διαρρήκτης έκανε μεταβολή και χάθηκε όσο πιο γρήγορα μπορούσε.Δεν τον κράταγε όμως ο τόπος. Mπορεί να μην είχε τύψεις για τη διάρρηξη, αλλά ένας νεκρός που παραμένει άτα-φος, σαν αιώνιο ελληνικό χρέος, δεν αντέχεται. Δυο μήνες γύριζε το τριβέλι μέσα του. Aυτό πια ξεπέρναγε την πώρωσή του. Δεν το άντεχε τόσο βάρος. Oι νύχτες γίνονταν εφιάλτης. Στα ταξίδια της μέθης του ένας άταφος νεκρός γύριζε μπροστά στα μάτια του και τον εκλιπαρού-σε για έλεος. Ύστερα από μέρες, καταβεβλημένος παρουσιάστηκε στο αστυνομικό τμήμα και περιέγραψε τα συμβάντα

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
Οι όροι υποχρέωση και καθήκον δεν εχουν ταυτόσημη έννοια, διότι στην ηθική το καθήκον πηγάζει από τη βούλησή του ανθρώπου ως υποχρέωση, ενώ η καθ αυτή υποχρέωση είναι πράξη εξαναγκασμού, ίσως αυτόβουλου ή που προέρχεται είτε από όφελος, είτε από γραφτούς νόμους ή άγραφους κανονισμούς των κοινωνιών.
Οι ηθικές ενέργειες είναι αρετές και πράξεις έμφυτες σύμφωνα με το καθήκον που γίνονται ανεξάρτητα από συνέπειες, σε σημείο που η ηθική πολλές φορές να αντιπαρατίθεται με το όφελος. Διότι η ηθική αποτελεί  μορφή κοινωνικής συνείδησης που χαρακτηρίζεται από πράξεις και στάσεις έναντι των άλλων, που λαμβάνουν συνήθως μορφή κωδικοποιημένων κανονισμών ώστε να είναι ηθικά αποδεκτές και προσδιορισμένες ανάμεσα σε ένα σύνολο ηθικών κανόνων.
Συνείδηση είναι η νοητική δυνατότητα νοήμων όντων που τους επιτρέπει να γνωρίζουν και να κατανοούν τον περιβάλλον χώρο και τα συμβαίνοντα σε αυτόν, και το αντίκτυπο των πράξεών τους. 
Για ποιες ενέργειες είναι ηθικά αποδεκτές και ορθές και ποιες ανάρμοστες και λανθασμένες στα θέματα ηθικής, συνήθως δεν υπάρχουν ταυτόσημες απόψεις, παρά μόνο θεμελιώδεις διαφωνίες. Η ηθική δεοντολογία θέτει ως κριτήρια για την συμπεριφορά την ορθότητα των πράξεων, ενώ η καθηκόντως δεοντολογία δεικνύει ως κριτήριο που καθορίζει το ήθος, τις ηθικές αρετές του χαρακτήρα ή τον τρόπο ζωής που ακολουθεί κανείς.
Η λέξη ηθική περιγράφει τα ήθη και τον τρόπο σκέψεως μιας κοινωνίας που συνήθως διαφέρει από τις άλλες, διότι μεταξύ τους δεν υπάρχουν πάντα ταυτόσημες απόψεις, αλλά διαφορετικές θεωρίες και αντιφατικές, ακόμα και στα βασικά τους σημεία.
Παρατηρούμε ότι άλλο τρόπο σκέψεως και ηθικό προσανατολισμό εχουν οι μεσογειακοί λαοί, και άλλο οι βόρειοι ή νότιοι. Όμως τον κυριότερο ρόλο που καθορίζει την ηθική κουλτούρα μίας κοινωνίας, αποτελεί το πολιτισμικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Στην αρχαία Ελλάδα για παράδειγμα, η χρήση δούλων ήταν ηθικά αποδεκτή, ενώ στην σύγχρονη εποχή με τα Ευρωπαϊκά ανθρώπινα δικαιώματα, είναι εντελώς απαράδεκτη.
Καταληχτικά, η έννοια της Ηθικής που προέρχεται από τη λέξη ήθος και σημαίνει χαρακτήρας, στηρίζεται στη διάκριση μεταξύ καλού και κακού που καθορίζει τη γενική μας συμπεριφορά έναντι των άλλων, με τρόπο που μας κάνει να ξεχωρίζουμε ως σωστοί άνθρωποι και χρήσιμοι σε μια κοινωνία.